9. joulukuuta 2017

LIFEPO 10Ah 1,2kg akku peditiokäyttöön

Lifepo4 akun myynti-ilmoitus Aliexpressissä
Peditiosetin rakentaminen ja ylläpitäminen on jatkuvaa optimointia. Sekä kuljetettavan tavaran määrä, koko ja paino on saatava mahdollisimman pieneksi. Tähän asti minulla on ollut 'harrasteakku' eli AGM akku jonka kapasiteetti on ollut 15Ah. Tuo akku ei ole kovin iso 15x9.5x9.5cm, mutta painaa 3,5kg ja tekee siitä jo vähän liian painavan repussakin kannettavaksi. Olen seuraillut LiPo akkuja, mutta minulla on ollut sellaisia lennokkia varten 400mAh kokoisina ja yhden sellaisen olen onnistunut kärventämään niin että savu nousi ja johdot alkoi sulaa. Joten suhtaudun niihin todella suurella varauksella. Kun sellainen syttyy niin sitä ei juuri pysäytä mikään, edes tukahduttaminen, koska se tuottaa palaessaan itse happea. Mutta nyttemmin on tullut uusia LiFePo akkuja, jotka eivät ole ihan yhtä herkkiä vaan ovat jo huomattavasti turvallisempia. Ei nyt kuitenkaan niin turvallisia että latauksia pitäisi tehdä valvomatta!

Olin katsonut OH8STN:n videota joissa hän rakentaa itse LiFePo akuista oman portable akkukokonaisuuden. Kommenteissa joku kuitenkin sanoi ettei latauksen ohjauspiirilevy toiminut ihan niinkuin hän odotti, joten ajattelin lähteä liikkeelle ensin kaupallisesta versiosta. Jonkun aikaa googletettuani huomasin että tarjonta aika pitkälti ohjautuu Kiinaan ja sieltä AliExpress on kätevä paikka etsiä sopivaa tuotetta ja toimittajaa. Löysinkin aika nopeasti kiinnostavan vaihtoehdon, joka oli Lifepo4 12v 10Ah kokonaisuus, mukana laturi. Laitoin tuon tilaukseen, mutta seuraavana päivänä toimittaja oli yhteydessä ja kertoi että tuo akkukoko oli päässyt loppumaan ja kysyi oliko tuo koko oltava ehdottomasti se minkä tilasin. Vastasin ettei minulla ollut niin tarkkaa minkä kokoinen se oli, sillä se ei ollut tulossa minkään CCTV kameran eikä muunkaan laitteen sisään. Parin viikon päästä paketti oli noudettavissa ärrältä

LiFePo akku postipaketissa

Laitoin akun samantien lataukseen jotta se olisi varmasti täynnä. Akku ei ehtinyt olemaan kuin muutaman minuutin kun jo laturin punainen valo muuttui vihreäksi kertoen latauksen olevan valmis.

Akun lataus oli valmis. Akusta tulevissa virtajohdoissa vasta pelkät teipit päissä

Akun virtajohdoissa (anto) oli vain teipit päissä ja ne tarvitsisivat sopivat liittimet. Olen siirtynyt hyvinkin pitkälti käyttämään Powerpole liittimiä missä vain se on mahdollista, jotta saan helposti liitettyä eri laitteita ja virtalähteitä keskenään. Niinpä asensin myös tähän sellaiset.

Powerpole liittimet asennettuina.

Mittasin akusta tulevan jännitteen suoraan Powerpole liittimistä yleismittarilla ja sain tulokseksi 13.6V. Sitten yhdistin akun KX3 virtajohtoon jonka päässä oli myös Powerpole liittimet ja KX3 näytti virtalähteen jännitteeksi 13.3-13.4V (joka vaihteli noiden välillä eli oli rajalla). Sen jälkeen pidin akkua sen illan kiinni radiossa, pidin muutaman kuson ja kuuntelin lopun aikaa ja jännite putosi 13.2V:iin. Kun painoin tangenttia ja vihelsin niin jännite putosi 12.8V:iin mutta palasi heti sen jälkeen taas 13.2V:iin. Ja nyt seuraavana iltana useiden kusojen jälkeen ja useamman tunnin kuuntelun jälkeen jännitä on edelleen 13.2V. Näyttää erinomaiselta.

KX3 näytöllä virtalähteen jännite on tässä kohden vielä 13.5 mutta myöhemmin 13.2 pitkään.
Akku painaa 1,2kg (vs. aiempi akku 3.5kg) eli painaa suunnilleen saman verran kuin KX3. Ja akku tuntuu kestävän vähintäänkin riittävästi peditiota varten, joka minun tapauksessani on kuitenkin vain muutamia tunteja, ehkä maksimissaan puoli päivää. Tällä akulla homma näyttää toimivan hienosti ja kestoa tuntuu riittävän.

PS: Olen nyt yli viikon käyttänyt pelkästään tätä Lifepo akkua virtalähteenä KX3:lle. Olen pitänyt radiota joka päivä tuntikausia päällä ja pitänyt useita kusoja. Edelleenkin KX3 näyttää jännitteeksi 12.8V ilman että olen vielä ladannut akkua kertaakaan uudelleen. Eli tämä todellakin riittää vaikka minkälaisiin peditioihin hienosti. Minulla ei tämän kanssa tule virransaanti loppumaan kesken

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti